Užívanie pôdy

Čo všetko potrebujeme, chceme mať zaručené nájomnou zmluvou medzi Pôdnym spoločenstvom a jednotlivcami/rodinami?

  • prečo pozemok v spoločnom vlastníctve?

základom projektu je naša slobodná vôľa o zmenu spôsobu života, v súlade s našim súčasným presvedčením. Nikto však nevie čo bude o 20 alebo 30 rokov - a budú naše deti zdieľať naše hodnoty? Na dlhodobé zachovanie charakteru ekoosady je preto dôležité aby v prípade "drastických zmien postojov" niektorého vlastníka (alebo prevode vlastníckych práv napr. dedičstvom) existovala stále nejaká páka ktorou sa dá docieliť presadenie základných princípov.

  • ako zabezpečiť dlhodobú stabilitu a bezpečie vlastníckych vzťahov pre jednotlivcov?

ak bude združenie vlastníkom pozemkov, je dôležité aby každá rodina mala istotu že "kus zeme" na ktorom majú dom, ktorý obrábajú, kde sadia stromy, atď, je ich "na veky-vekov" ;-). Toto by sa malo dať zabezpečiť zmluvami o dlhodobom prenájme, v ktorých budú definované nejaké pravidlá. Prenájom by mal byť bezplatný, kedže na pozemok má jednotlivec nárok a vlastne si ho zaplatil svojim vkladom.

  • Najomna zmluva by mala byt TAKMER nevypovedatelna zo strany podneho spolocenstva Olsinka (dalej v texte uz skratka PSO) – malo by to poskytovat TAKMER rovnaku pravnu istotu ako osobne vlastnictvo. (TAKMER = poistka PSO pre pripad ze niekomu "sibne" a bude chciet stavat na "svojom kusku" hypermarket/fabriku/cerpacku/atd). Spolocne vlastnictvo pody bolo vybrate prave koli tejto moznosti dlhodobej garancie…. cize je to ochrana medzi nami "navzajom".
  • Dom v súkromnom vlastníctve na pozemku združenia.
  • zachovanie kontinuity v ramci rodiny.

Zmluva o užívaní pozemku by mala mať zabudovaný systém "dedičstva" – čiže po smrti prechádzajú práva na dedičov

  • Ak zomrie clen PSO, jeho rodina by mala mat dalej rovnake uzivatelske prava ako predtym. To by malo platit aj pre pripad ze uz nikto dalsi z nich nie je clenom PSO. Ciel by mal byt ze sa casom niekto z "pozostalych rodinnych prislusnikov" stane plnohodnotnym clenom PSO – v tom pripade by to malo byt BEZ DALSIEHO ZAPLATENIA MIMORIADNYCH CLENSKYCH POPLATKOV (podiel na pode uz bol zaplateny "zomretym clenom").
  • Automaticky sa rodinny prislusnici nestavaju plnohodnotnymi clenmi (o tom ci budu mat automaticky nejake obmedzene clenstvo sme sa zacali bavit, ale bolo to dost komplikovane – budeme to riesit asi ked zistime ze sa tam VOBEC BUDE DAT NIEKEDY STAVAT).
  • V tom "docasnom obdobi po smrti clena" (kedy nie je nikto z "pozostalych rodinnych prislusnikov" clenom PSO) nemaju "dedici" pravo rozhodovat (hlasovat) o veciach PSO… co by ale nemal byt problem, skorej poistka PSO voci "problematickym dedicom" ktori by prave mohli chciet uuuuplne ine veci. Ak si "dedici" nesadnu s uz existujucimi clenmi PSO, tak sa moze stat ze ich tito nebudu chciet prijat ako clenov do PSO. Toto by kratkodobo nemalo znamenat ziadny problem (rodina tam moze v pohode zit), a dlhodobo by to malo viest k vyrieseniu situacie – napr. "dedici" by sa mohli rozhodnut spätne odpredat podiel na pode naspat do PSO.
  • Prenajatie plochy členom PSO nečlenovi podlieha schváleniu PSO
  • Člen PSO sa môže rozhodnúť časť svojej plochy prenajať (za odplatu alebo bez) inému členovi PSO – toto je vzťah medzi dvoma členmi, nevyžaduje si to už žiadne schválenie ostatnými členmi

- Dom v súkromnom vlastníctve na pozemku združenia.
- Každý prevod podlieha schváleniu Zhromaždením členov (a je naviazaný na zmenu "zmluvy o užívaní pozemku")
- Prenajatie plochy členom spoločenstva nečlenovi podlieha takisto schváleniu ZHRČom
- Člen sa môže rozhodnúť časť svojej plochy prenajať (za odplatu alebo bez) inému členovi – toto je vzťah medzi dvoma členmi, nevyžaduje si to už žiadne schválenie ostatnými členmi

Add a New Comment
or Sign in as Wikidot user
(will not be published)
- +
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License